Od 60 lat Santa Margherita wyznacza styl dla włoskiego Pinot Grigio
W ciągu pierwszych sześćdziesięciu lat swojej historii Pinot Grigio stało się wiodącą włoską odmianą białego wina na świecie, a Pinot Grigio z Santa Margherita pozostaje jego flagowym produktem: winem, które wniosło ogromny wkład w rozwój włoskiego winiarstwa, rewolucjonizując zarówno rynek krajowy, jak i zagraniczny. Każdego dnia na całym świecie odkorkowuje się tysiące butelek Santa Margherita Pinot Grigio: to wielka historia sukcesu „Made in Italy”, której korzenie sięgają ubiegłego wieku.
Wszystko zaczęło się pod koniec lat 50., kiedy to myślący przyszłościowo wizjoner hrabia Gaetano Marzotto rozpoczął poszukiwania nowego typu wina, które nie byłoby już banałem: takiego, które wyróżniałoby się swoją oryginalnością i charakterystycznym profilem smakowym oraz posiadałoby silną tożsamość odmianową/terytorialną. Jednocześnie musiało zachęcać do innego podejścia do wina, stając się prawdziwym protagonistą współczesnego jadłospisu. Poszukiwania idealnego połączenia terroir i odmiany winorośli doprowadziły hrabiego i jego zespół winiarzy do Trydentu-Górnej Adygi, idealnego obszaru do uprawy winogron, mających potencjał do produkcji wina o świeżym, owocowym charakterze, który miał nadać niepowtarzalny styl. Ekspertyza jego enologów pomogła wyodrębnić odmianę, która w pełni oddawałaby cechy glebowe i klimatyczne regionu, ale prawdziwą rewolucję stanowiła genialna, rewolucyjna myśl hrabiego: winifikacja delikatnych winogron pinot grigio jako wina białego przez eliminację kontaktu moszczu ze skórkami, by przekształcić w ten sposób wino o miedzianym kolorze w błyskotliwą, elegancką i intensywną w smaku biel, jedyną w swoim rodzaju.
Był rok 1961, kiedy Santa Margherita Pinot Grigio zadebiutowało na włoskim rynku. Jego popularność wśród publiczności była tak zaskakująca, jak natychmiastowa. Włosi, przyzwyczajeni dotąd do prostego rozróżnienia między winami białymi, czerwonymi i różowymi, od razu docenili niezwykle łatwy do picia styl i bukiet tej winiarskiej nowości, która wyróżniała się nowym sposobem interpretacji nie tylko winogron pinot grigio, ale także wina białego w ogóle. Pinot Grigio z Santa Margherita dało początek radykalnej zmianie w sposobie picia wina, które z produktu spożywczego stało się źródłem przyjemności. Proces ten sprzyjał upowszechnieniu wina, pozwalając nowym konsumentom, takim jak kobiety, zbliżyć się do tego produktu, i przyciągając segment publiczności, który w kolejnych dekadach odgrywał coraz większą rolę w decyzjach zakupowych. Santa Margherita Pinot Grigio było pierwszym, oryginalnym, pionierskim winem, które podbiło serca konsumentów, niosąc ze sobą obraz przyszłości i innowacji.
Jego niesamowity sukces sugerował, że będzie on miał doskonały potencjał również zagranicą, gdzie był pieczołowicie eksportowany od lat 70.: Pinot Grigio z Santa Margherita pokazało całemu światu, że Włochy mogą zaoferować wina seksowne, doskonale wpisujące się w ewolucję różnych społeczeństw i współczesnego gustu.
Rok 1979 był rokiem przełomowym: wraz z koronacją na „najlepsze włoskie białe wino” w degustacji w ciemno otworzyły się bramy do ogromnego rynku Stanów Zjednoczonych. Tutaj w ciągu zaledwie kilku lat zyskało ono ugruntowaną pozycję, stając się jednym z ikonicznych win i budując bezprecedensową lojalność wobec marki. Tym, co podbiło serca miłośników wina, była jego świeżość, łatwość picia i niezwykła zdolność do łączenia się z potrawami.
W USA Santa Margherita's Pinot Grigio jest do dziś najczęściej importowanym i cenionym włoskim białym winem, również przez celebrytów: w rzeczywistości nie jest niczym niezwykłym, że delektują się nim gwiazdy kalibru Rihanny lub Kylie Jenner, Jona Bon Jovi lub Drake’a, który poświęca mu nawet kilka wersów w tekstach swoich najsłynniejszych piosenek.
Santa Margherita Pinot Grigio słusznie weszła do winiarskiej galerii sław, prezentując się dziś w na wskroś nowoczesnym, wszechstronnym stylu: słomkowożółty kolor, czysty, intensywny nos z nieoczekiwanymi nutami kwiatowymi oraz akcentami cytrusów i białych owoców; świeżość i taniczność w doskonałej równowadze, ustępujące miejsca na podniebieniu owocom, które są jednocześnie delikatne i pobudzające.
Dzięki swej harmonii Santa Margherita Pinot Grigio ujawnia się jako wino o wielkim charakterze, które jest niezwykle wszechstronne, towarzysząc potrawom lub w różnych sytuacjach: jako aperitif, do brunchu, pite podczas posiłku, a w szczególności do wielu dań należących do włoskiej lub innej tradycji kulinarnej, na bazie ryb lub innych.
Pinot Grigio z Santa Margherita jest spełnionym marzeniem, zwłaszcza dzięki najlepszym praktykom przyjętym zarówno w winnicach, jak i w winiarni, takim jak ochrona bioróżnorodności, ponowne zalesianie i samowystarczalność w zakresie energii wytwarzanej ze źródeł odnawialnych, w przekonaniu, że wszystko, co pochodzi ze zdrowego środowiska - zarządzanego w sposób racjonalny, wyważony i szanujący cykle natury - ma bardzo szczególną wartość.
Szczególną uwagę zwrócono na lokalne źródła zaopatrzenia, dzięki czemu obecnie ponad 90% butelek produkowanych jest w fabryce szkła znajdującej się w niewielkiej odległości od zakładu winifikacji, oraz na program „neutralności węglowej”, który przez ostatnie siedem lat zredukował do zera ślad węglowy prawie 2 milionów produkowanych rocznie butelek Pinot Grigio.
Połączenie rzemiosła, tradycji oraz innowacji technicznych i enologicznych pozwoliło Santa Margherita w pełni uwypuklić związek pomiędzy odmianą winorośli, a jej terroir, oraz zaoferować wybitne Pinot Grigio, które trafia na stoły w ponad 90 krajach świata. Jest to trunek, który stworzył nowe podejście do wina, który zawsze podążał z duchem czasu, i który nawet w roku obchodów sześćdziesiątej rocznicy swojego sukcesu już wytycza nowe szlaki smaku i przyjemności winiarskiej na przyszłość.
www.santamargherita.com
www.facebook.com/pages/SantaMargheritaIT
SANTA MARGHERITA GRUPPO VINICOLO – „Winnica Roku” w przewodniku Gambero Rosso „Italian Wines 2021”. Santa Margherita Wine Group założona w 1935 r. przez hrabiego Gaetano Marzotto obejmuje dziesięć różnych posiadłości w niektórych z najpiękniejszych regionów winiarskich we Włoszech: Wschodnie Veneto, Conegliano-Valdobbiadene, Trentino-Alto Adige, Lugana, Franciacorta, Chianti Classico, Maremma, Sycylia i Sardynia. Dzięki markom Santa Margherita, Torresella, Kettmeir, Ca' del Bosco, Cà Maiol, Lamole di Lamole, Vistarenni, Sassoregale, Terrelíade i Cantina Mesa stanowi jeden z najbardziej znaczących klastrów we włoskim sektorze winiarskim, z ponad 22 milionami butelek sprzedanymi w 2019 roku w 94 krajach na całym świecie. Grupa jest własnością czterech braci z trzeciego pokolenia rodziny Marzotto: Gaetano Marzotto jest Prezesem Grupy, Stefano Marzotto jest Prezesem Zignago Holding, Luca Marzotto jest Wiceprezesem Grupy, a Nicolò Marzotto jest członkiem Rady Dyrektorów. Codzienną działalnością Grupy kieruje dyrektor generalny Beniamino Garofalo. Wina Grupy są dystrybuowane na 5 kontynentach, ze szczególnym uwzględnieniem Włoch, Kanady, Australii, Niemiec i Stanów Zjednoczonych, gdzie działa spółka importowo-dystrybucyjna Santa Margherita USA Inc. z siedzibą w Miami.